lördag 7 september 2013

Stickad disktrasa med badkar

Jag är så glad för alla fina ord jag har fått sedan jag lade ut mitt första disktrasemönster (kök&hjärtemugg) så jag vill passa på att tacka alla =)

Nu kommer trasa nummer 2. Jag kallar den helt enkelt "Badkar". På Badkar stickas ett badkar med bubblor och texten BAD med räta maskor på avigsidan (rätstickat) . Min tanke med den här trasan är att den ska kunna användas i badrummet och inte blandas ihop med kökstrasan. Men jag tänker också att den kan användas som tvättlapp i badet, eller tex till ansiktsrengöringen om man stickar den i ett mjukt garn. 


Trasan "Badkar", på bilden, är ca 19x19cm 

Den här disktrasan är stickad i 17 gram av garnet Jasmine 8/4, 100% Merc. bomull 8/4 från  kinnatextil. Det är ett rätt "hårt"garn som normalt används till virkning. Jag rekommenderar att man använder 100% bomull eller 100% lin när man stickar trasor. Då kan man tvätta sin trasa på högre temperaturer vilket är bättre ur hygienisk synvinkel. Jag valde stickor 2,5 istället för de rekomenderade 3mm för att få fram mönstret bättre.

Mina mönster är endast till för privat bruk. Eventuella brister i mönsterbeskrivningarna hoppas jag ni kan ha överseende med, jag är ju inte proffs på detta. ;) Hör gärna av er om det är något ni funderar på.

Om du stickar efter mina mönster tycker jag att det är kul om du kommenterar eller kanske mailar en bild. Om du har en blogg blir jag såklart glad om du länkar till mig =)

Lycka till med stickandet =) 



 Psssst... Ni missar väll inte tävlingen? Du kan vinna en praktisk och snygg vattenflaska med din egen bild på. Klicka här för att komma till tävlingen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Det skulle vara kul om du ville lämna en kommentar :)
Ha en härlig dag :)